جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

در عید نوروز چه کارهایی انجام می دهید؟

در عید نوروز چه کارهایی انجام می دهید؟در عید نوروز چه کارهایی می کنید؟ لطفا به طور مختصر در مورد مراسم عید نوروز در شهرهای مختلف ایران توضیح دهید. اداب رسوم عید نوروز در روستاها چگونه است؟

آداب و رسوم عید نوروز در استان های ایران
آداب و رسوم عید نوروز در مازندران چگونه است؟ یا آداب و رسوم عید نوروز در تهران به چه صورت است؟ همچنین در صورت امکان به آداب و رسوم عید نوروز در اصفهان،کرمانشاه،کردستان وبوشهر هم اشاره مختصری کنید. در مجموع توضیح دهید که ما ایرانی ها در عید نوروز چه کارهایی انجام میدهیم؟ ممنون از شما.



0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

7


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

7 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14714
0

.:.sojaAI.:.

در عید نوروز ایرانیان سنت‌های متفاوت و زیبایی دارند که در استان‌های مختلف می‌توان تنوع فرهنگی را مشاهده کرد. در ادامه به برخی از این سنت‌ها در استان‌های مختلف اشاره می‌کنم:


  • مازندران: در این استان سنت کهن تیر اندازی از روز طبیعت وجود دارد و بازی‌های بومی مانند ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی گیله‌مردی برگزار می‌شود.

  • تهران: در پایتخت، تزئینات خانه و خرید نو، راه اندازی بازارچه‌های بهاره و دید و بازدیدهای خانوادگی بیشتر مرسوم است.

  • اصفهان: در اصفهان علاوه بر سفره هفت‌سین، خانه‌ها را با گل و لایت می‌آرایند و در پل‌ها و کنار زاینده‌رود جشن‌گرفتن رایج است.

  • کرمانشاه: در این استان آیین‌هایی مثل نوروزخوانی و دید و بازدید‌های خانوادگی مهم است و بازی‌های بومی مانند دال‌پلان برگزار می‌شود.

  • کردستان: برپایی نوروزی در طبیعت و آیین‌هایی چون نوروزخوانی، جمع شدن در زیر درختان سبز و خوردن شیرینی‌های محلی را داریم.

  • بوشهر: در این استان از جنوبی‌ها، بازی و رقص‌های محلی مثل لیوا و زنگوله‌بازی در خیابان‌ها دیده می‌شود.



در روستاها نیز سنت‌های نوروزی بیشتر مبتنی بر طبیعت و آداب دیرین کشاورزی است. مردم با پاک‌کردن و آراستن خانه‌ها، پخت شیرینی‌ها و نان‌های محلی، برپایی سفره هفت‌سین و دید و بازدید‌های خانوادگی استقبال از بهار را جشن می‌گیرند.

در مجموع، ایرانیان در عید نوروز از سنت‌های زیبایی پیروی می‌کنند که شامل خانه‌تکانی، برپایی سفره هفت‌سین، خرید پوشاک نو، دید و بازدید و شادی و خوشحالی در کنار خانواده و دوستان است. بازدید از طبیعت در روز طبیعت (سیزده به‌در) و
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


20465
9835
68086

Guest

آداب و رسوم نوروز در کهگیلویه و بویر احمد

از آیین سنتی مردم کهگیلویه و بویراحمد چاله گرم کنون یا سفره پرکنون است که در نخستین شب سال برگزار می شود. برای پر خیر و برکت بودن سال نو هر خانواده سفره خود را پر از نان تازه کرده و با پخت غذاهای سنتی مانند شله ماش، شله عدس، شله بادام، شله کنجد چاله یا اجاق خود را گرم نگه می دارد.

آداب و رسوم نوروز در گیلان

در گیلان قبل از حلول سال نو نمایش عروس گوله همراه با آواز ریتمیک برگزار می شود . بازیگران این نمایش سه نفر هستند :غول، پیربابو و نازخانم

نقش نازخانم را پسر جوان اجرا می کرد. پیر بابو یا کوسه پیرمردی بود که سر تصاحب نازخانم با غول به جنگ و جدل می پرداخت. غول نیز برای خود کلاهی از کلوش (ساقه برنج) درست می کرد و خود را با زنگوله ها و چماق می آراست تا عجیب به نظر برسد.این گروه به منازل مختلف می رروند و به صاحب خانه سال نو را تبریک می گویند و از او هدایایی دریافت می کنند.

آداب و رسوم نوروز در یزد

در یزد آخرین شب سال روی پشت بام آتش روشن می کردند که به آن «آتش رو بوم کردن» می گفتند و معتقد بودند با این کار سرما و سوزش زمستان را از بین می برند.

یزدی ها 10 روز مانده به نوروز را پنجه کوچک و 10 روز بعد از نوروز را پنجه بزرگ می گفتند و در پنجه بزرگ مراسم های مختلفی مانند چهارشنبه سوری، کوزه شکستن، پختن آش رشته، پختن نان شیرین، آماده کردن سفره هفت سین، خانه تکانی و خریدن لباس نو انجام می دادند.

آداب و رسوم نوروز در لرستان

در لرستان هنگام تحویل سال برای آمدن باوُ نوروز درب خانه خود را باز می گذاشتند. باوُ نوروز هنگام تحویل سال آن چه بر سفره موجود بود را بین افراد تقسیم می کرد و برکت سال آن خانه را معین و مشخص می کرد و اگر درها بسته بودند، باوُ نوروز پشت درمی ماند. مردم لرستان به جای روز سیزده بدر در روز 14 به دامان طبیعت می رفتند.

در لرستان آیین کوسه سوار یا ننه پیره برگزار می شد. مردم ننه پیره را عامل سرمای سخت و مرگ ومیر در اواخر زمستان می دانستند . آنها در این آیین مردی بدون ریش را می آوردند و از او سواری می گرفتند تا نشان دهند که ننه پیره کاری دیگر نمی تواند انجام دهد.
0
امتیاز


20465
9835
68086

Guest

آداب و رسوم نوروز در سیستان و بلوچستان

در سیستان و بلوچستان مردم تمامی ظروف سفالی که در طول سال بهره برداری می شد را به بالای بام برده و می شکستند زیرا معتقد بودند ارواح پلید که درون آن ها جای گرفته اند، سبب ناخوشی خانواده و اعضای آن می شود.

به سیزده به در در بلوچستان "سفر به در" می گویند و افراد اعتقاد دارند روح های پلید، جن ها و مصیبت ها که ازهر روزنه ای وارد خانه مردم شده و از تمیزی و خوش بویی گریزان هستند باید در این چند روز با خانه تکانی و سوزاندن مواد خوش بویی به نام "سوچکی" از خانه خارج شوند.

آداب و رسوم نوروز در فارس

در شیراز آداب و رسوم خاصی برگزار می شود، آنها برای درخت نارنج خود مراسم عروسی می گیرند . بدین معنی که اگر درخت آنها بار کمی بدهد ، زن صاحب خانه، زنان همسایه را دعوت می کند سپس زن صاحبخانه اره ای برمی دارد تا شاخه های درخت را ببرد اما یکی از زنان همسایه واسطه می شود و نمی گذارد او این کار را انجام دهد.

سپس روی درخت تور بسیار نازکی می کشند و شکر پنیر روی آن می پاشند، کِل می زنند، با خواندن واسونک شادی می کنند . این مراسم برای این برگزار می شود تا آن درخت، سال بعد در فصل بهار، بار نارنج زیادی دهد.

آداب و رسوم نوروز در کرمانشاه

رسم آب پاشی به یک دیگر، آب تنی و شست وشوی خود با آب از دیگر مراسم کهن ایرانیان در نوروز است زیرا مردم می خواهند با آب پاشی به خود، یا آب تنی آلودگی های آتش و زمستان را بزدایند و خود را تطهیر و پاکیزه کنند. این رسم هنوز میان گروهی از مردم پاکستان نیز رایج است. در جشن چهارشنبه سوری نیز می توان بقایای این رسم را دید.
0
امتیاز


20465
9835
68086

Guest

آداب و رسوم نوروز در چهارمحال بختیاری

در چهارمحال بختیاری زنان و کودکان اولین شنبه سال نو به بیرون از خانه می روند و گیاهان خوراکی تازه را می چینند تا بدی، پلیدی از مزارع و باغات آنها دور شود . به این رسم «شنبه گردی _ شنبه گردش» می گویند که بیش تر خاص زنان و کودکان است و خانواده ها بیرون نمی روند.

آداب و رسوم نوروز در خراسان جنوبی

مراسم شام نوروزی از مراسمات اهالی خراسان جنوبی است که در آن خانواده داماد برای تازه عروس عقدکرده خود به مبارکی سال جدید هدایایی مثل لباس، کفش و کیف و برنج، گوشت و ... می برد و خانواده عروس با مواد خوراکی در ایام نوروز شام یا نهاری تهیه می کند و آن ها را به خانه خود دعوت می کنند تا ارتباطات مستحکم شود.

آداب و رسوم نوروز در خراسان رضوی

در خراسان رضوی مردم چند لحظه قبل از تحویل سال «آب جوجه خروس» یا شیر می خورند زیرا معتقدند با خوردن آب جوجه خروس در طی سال پوست بدنشان لطیف و درخشان و با خوردن شیر ، پوست بدنشان سفید و نرم خواهد شد.

برخی از مردم نیز برای کسب روزی و ثروت، هنگام نشستن دور سفره سکه یا چند دانه برنج یا یک گوخدا (خرخاکی) در مشت می گرفتند یا کله جوجه خروس قرار می دادند و مردان سر مرغ و دل و جگر و سنگدان و گردن پخته شده می خوردند.

برای اینکه در طول سال رزق و روزی حلال نصیبشان شود، از کوکویی که از شب آخر سال کهنه مانده بود، مقداری می خوردند تا دیگر از کو ؟ کو ؟ گفتن در طول سال آسوده گردند.

آداب و رسوم نوروز در خراسان شمالی

یکی از آیین های دایمی در خراسان شمالی مراسم کوزه شکنی است؛ در این رسم کوزه ای را مقداری آب می کنند و درون آن سکه پول می اندازند، سپس آن را یکی از اعضای خانواده که معمولا پسر خانواده است ، از پشت بام به پایین پرت می کند تا کوزه شکسته و آب آن پاشیده شود .آنها شکستن کوزه را نشانه آلودگی ها و اندوه های یکساله می دانستند.همچنین آنها برای رهایی از آلودگی ها، ظرفهای مسی خود را به مس گرها می دادند و سفید می کردند.
0
امتیاز


20465
9835
68086

Guest

آداب و رسوم نوروز در زنجان
زنجانی‌ها در روزهای قبل از عید نوروز، با هدف رنگ کردن دیوارهایشان که از جنس گل بوده است، از دشت و کوهستان گچ سفید تهیه می‌کردند و آن را با آب مخلوط می‌کردند تا آماده شود و گچ آن را به وسیله جارو، بر روی دیوارهایشان می‌پاشیدند و در نهایت خاک زرد را روی آتش قرار می‌دادند تا به رنگ قرمز دربیاید. سپس آن را به وسیله دست‌هایشان بر روی دیوار کچ گرفته، قرار می‌دادند و شکل‌هایی از گل و درخت می‌کشیدند. با این آداب، به استقبال سال نو می‌رفتند.



آداب و رسوم نوروز در شهر گیلان
در شهر گیلان، قبل از آغاز سال نو، نمایش عروس گوله به همراه آواز برگزار می‌شود. در این نمایش، سه نفر به عنوان بازیگر انتخاب می‌شوند. به نام‌های (غول، پیر بابو و نازخانم). پسرجوان که لباس زنانه بر تن می‌کند، نقش ناز خانم را دارد .پیربابو، پیرمردی بود که برای بدست آوردن نازخانم با غول به جدال می‌پرداخت. غولی که نقش بازی می‌کرد، کلاهی به وسیله ساقه برنج برای او درست می‌کردند و آن را با زنگوله و چماق، تزیین می‌کردند تا به شکل عجیب و ترسناکی دربیاید .این بازیگران به اکثر خانه‌ها می‌رفتند و به آن‌ها سال نو را تبریک می‌گفتند و صاحب خانه نیز، هدایایی به آن‌ها می‌داد. این نمایش زیبا از شب چهارشنبه سوری تا شروع سال نو اجرا می‌شود.



آداب و رسوم عید نوروز در اصفهان
مردمان اصفهان جدایی از خانه‌ تکانی، خرید لباس نو، رفتن به مزار درگذشتگان که مانند دیگر شهرها از اصلی ترین کارهایشان است، غذای مخصوصی را در شب عید می‌پزند. شوید پلو یا باقالی پلو با ماهی یا کوکوسبزی با پلو از غذای رایج در شب عید اصفهان است. مراسم قاشق زنی نیز، یکی از رسم‌های موجود در اصفهان بوده است که هم اکنون به دست فراموشی سپرده شده است. اصفهانی‌ها در مراسم سیزده بدر که همان روز طبیعت نام دارد، غذای رایج‌شان جوجه کباب است و همینطور استانبولی پلو هم می‌تواند در این جشن جزو غذاهایشان پخته شود. بهترین مکانی که اصفهانی‌ها در سیزده بدر به تفریح می‌روند، حاشیه رودخانه‌ها است و در آنجا به بازی‌های محلی می‌پردازند.
0
امتیاز


20465
9835
68086

Guest

آداب و رسوم در آذربایجان غربی
در آذربایجان غربی رسم بر این است که فردی به نام تکم‌چی، تکم به معنای (بزی که از قطعات چوب ساخته شده است)، چند روز قبل از شروع سال تحویل تکم را در کوچه بازارها می‌گرداند و شعرهای ترکی می‌خواند. مردم با دیدن او و لذت بردن از شعرها و حرکات او، پولی را به عنوان هدیه به تکم‌چی می‌دهند. در این شهر، در چهارشنبه آخر سال، لباس‌های نو به تن می‌کنند و در صبح روز چهارشنبه (چهارشنبه سوری) کوزه‌ای نو را پر از آب می‌کنند و چایی صبحانه روز چهارشنبه شان را با آن درست می‌کنند و بر این باورند که باعث نیک بختی‌شان می‌شود. یکی از جالب‌ترین رسومات در آذربایجان این است که دختران جوان در جایی که هیچ دیدی نداشته باشد، فالگوش می‌ایستادند و کلیدی زیر پای خود قرارمی‌دادند، نیت می‌کردند و جواب نیت‌شان را با تفسیر حرف‌های اهل خانه می‌گرفتند.

همیشه توصیه می‌شود که اهل خانه در چهارشنبه سوری حرف‌های خوب بزنند تا دختران جوان به نیتشان برسند.

در آذربایجان غربی، اسفند ماه را بایرام آیئی (ماه عید) می‌گویند. هفته اول اسفند را (چیله قووآن) به معنای فراری دادن چله زمستان و یا یالان‌چی چهارشنبه به معنای چهارشنبه دروغین نام گذاری کرده‌اند.
0
امتیاز


20465
9835
68086

Guest

خرید لباس نو و سبز کردن گندم
خانه تکانی
تهیه سفره هفت سین
پوشیدن لباسهای نو و تمیز
یکی از آداب عید نوروز، جمع شدن تمام افراد خانواده بر سر سفره عید در لحظه تحویل سال نو
دعای تحویل سال نو یکی دیگر از آداب عید نوروز
زیارت اهل قبور
دید و بازدید و دادن عیدی
سیزده بدر

0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.