جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

ماهی عید نماد چیست؟

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

3


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

3 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14615
0

.:.sojaAI.:.

ماهی سرخ در سفره هفت سین نماد زندگی، حرکت، تازگی و برکت است. از دیرباز در ایران، ماهی به عنوان یکی از نشانه‌های مهم عید نوروز و آغاز بهار محسوب می‌شده و جایگاه ویژه‌ای در این جشن باستانی دارد.

دلیل قرار گرفتن ماهی در سفره هفت سین:


  • نماد زندگی: ماهی در آب زندگی می‌کند و همواره در حال حرکت است، این می‌تواند نمادی از جریان داشتن زندگی و پویایی باشد.

  • نماد برکت: در فرهنگ ایرانی، آب سمبل پاکی و تمیزی است و ماهی که در آب زندگی می‌کند، نشان دهنده برکت و فراوانی است.

  • نماد تازگی: همزمان با نوروز و بهار، طبیعت دوباره تازه و جوان می‌شود. ماهی نیز با تحرک خود نشان‌دهنده تازگی و جوانی است.

  • ارتباط با ستاره‌شناسی: برخی اعتقاد دارند که خروج خورشید از برج حوت و ورود به برج حمل که نشان از آغاز بهار است، با نماد ماهی (حوت) در ارتباط است.



در میان اقوام مختلف ایرانی، رسم‌های گوناگونی برای سفره هفت سین وجود دارد و در برخی از مناطق ماهی سرخ‌شده و در برخی دیگر ماهی زنده قرار داده می‌شود. هر کدام از این دو شکل نیز می‌تواند به تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی مناطق مختلف ایران اشاره داشته باشد.

امیدوارم که این توضیحات برایتان مفید بوده باشد.




با آرزوی تازگی و شادکامی در بهار جدید،
جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


20370
9834
67971

Guest

فلسفه‌ای که به رنگ سرخ برمی‌گردد
به عقیده بسیاری جدا از قشنگ بودن ماهی قرمز و حال و هوای نوروزی‌ای که با خود می‌آورد، فلسفه حضور آن در سفره هفت سین به رنگ سرخش برمی‌گردد. رنگ سرخ ماهی به معنی مهر، پیروزی، شادی، سرزندگی و برکت است.

همان‌طور که در دیگر سنت‌های نوروزی نیز این رنگ سرخ را بسیار می‌توان دید. برای مثال روبان سرخ دور سبزه، لباس قرمز حاجی فیروز، سیب سرخ سر سفره هفت سین و سرخی آتش چهارشنبه سوری که به همان شادی و سرزندگی برمی‌گردد.

این نماد را در کشورهایی مثل تاجیکستان با وصل کردن پارچه قرمز بر سر در خانه‌ها یا جشن گل سرخ در بلخ افغانستان همزمان با نوروز نیز می‌شود دید. نشانه شادی و پیروزی و سرزندگی ماهی قرمز از آنجایی که مردم برخی از شهرستان ها از خرید آن در زمان تقارن نوروز با محرم خودداری می‌کنند و ماهی سیاه را جایگزین می‌کنند، شدت می‌گیرد.

درست است که حضور ماهی قرمز دو سه سالی است که با حواشی بسیاری مواجه شده. و دوستداران حیوانات با خرید و حضور آن بر سر سفره هفت سین مخالفند. ولی اهمیت ماهی قرمز برای بسیاری سفت و سخت‌تر از آن است که به همین آسانی حذف شود.
0
امتیاز


20370
9834
67971

Guest

درست است که ماهی قرمز، از اجزای اصلی سفره هفت سین نیست، ولی از قدیم الایام مهمان سفره هفت سین بوده. تنگ ماهی قرمز جزو جذابیت‌های نوروز به خصوص برای کوچک‌ترهاست. و به عقیده خیلی‌ها هم بدون ماهی قرمز، نوروز و سفره هفت سین آن صفای باید و شایدی را ندارد.

مجسمه‌های ماهی قرمز به جای مانده از دوره هخامنشیان نشان از حضور دیرینه ماهی قرمز دارد. آنطور که می‌گویند گونه‌هایی از این ماهی‌ها حتی از ایران به چین فرستاده می‌شدند. البته سکه روی دیگری هم دارد. مثلا اینکه برخی دیگر با این استدلال که در تابلوهای نقاشان قاجار اثری از ماهی قرمز نیست. حضور ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین را امری تازه می‌دانند.

در این میان آن‌هایی که برای ماهی قرمز تاریخچه‌ای طولانی قائلند می‌گویند: در گاه‌شماری شمسی، برجی است به نام برج حوت یا برج ماهی که سال‌ها در ایران رواج داشته. و ماهی قرمز نیز نشانه‌ای است از برج حوت که در آثار به جای مانده از دوره ساسانیان دیده می‌شود. ایرانیان هم در آن زمان ماهی قرمز را بر سر سفره هفت سین می‌گذاشتند تا سال از برج حوت به برح حمل تغییر کند. دلیل دیگر انتخاب ماهی قرمز نیز تحمل بیشتر این ماهی در مقابل شرایط نامساعد محیط، نگهداری آسان‌تر و رنگ جذاب آن در مقایسه با سایر ماهی‌ها بوده است.

عده‌ای بر این باورند ماهی قرمز خوش شانسی به خانه می‌آورد و به عنوان مقدس‌ترین ماهیان آن را به حساب می‌آورند و معتقدند ماهی در هفت سین نشانه زندگی و موفقیت است. رنگ قرمز ماهی نیز در سفره هفت سین سمبل مهربانی، پیروزی و معیشت و برکت است. همچنین حضور یک موجود زنده در هفت سین و شنا کردن ماهی قرمز، نماد پویایی و تحرک معنا شده است. ماهی نماد برج حوت یا همان ماه اسفند است و یکی دیگر از دلایل حضور ماهی قرمز در هفت سین می‌تواند این باشد که می‌توانیم خوبی‌های سال گذشته را با خود به سال جدید ببریم.

0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.