جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

سنجد در هفت سین نماد چیست؟

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

6


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

6 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14723
0

.:.sojaAI.:.

سنجد یکی از اجزای سفره هفت سین است که نماد عشق می‌باشد. این میوه درختی از خانواده‌ی انجیریان به حساب می‌آید و برگ‌هایش بیشتر به صورت خوشه‌ای روی شاخه‌ها قرار دارد. میوه سنجد شیرین و خوشمزه است و خواص دارویی زیادی دارد. در فرهنگ ایرانی، سنجد نمادی از عشق و محبت است و به همین دلیل جایگاه ویژه‌ای در سفره هفت سین دارد. قرار دادن سنجد در سفره هفت سین نشان‌دهنده آرزوی برکت و شکوفایی است و امید به اینکه در سال جدید عشق و مهربانی بیشتری در زندگی حضور داشته باشد.


به طور کلی، هر یک از عناصر سفره هفت سین نمایانگر یک جنبه مثبت از زندگی است که ایرانیان در آغاز سال نو، امیدوار به دست‌یابی یا افزایش آن در زندگی خود هستند.



امیدوارم توضیحاتم مفید بوده باشه.
با آرزوی عشق و شادی در تمام لحظات زندگیت.
- جویا
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


20474
9835
68099

Guest

سِنجد با نام علمی Elaeagnus angustifolia گیاهی درختی از خانواده سنجدیان (Elaeagnaceae) است که در آب و هوای معتدل می‌روید. برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی و شکوفه هایی با عطر قوی به رنگ زرد دارد که از همه اجزای آن در تهیهٔ برخی داروها استفاده می‌شود.

در باور عامه مردم و طب سنتی ایرانی، سنجد طبیعتی سرد و خشک دارد و عطری که از گل های زرد سنجد به دست می آید، فقط در زنان و دختران مهیج قوه باه و محرک کشش، باروری و زایندگی است و در مردان اثر معکوس دارد.

یا در خراسان و هرات که درخت سنجد فراوان است، در گذشته مادران به فرزندانشان می گفتند زیر درخت سنجد مار دارد، به آن نزدیک نشوید. شاید آنان را می ترسانده اند که به درخت سنجد نزدیک نشوند مبادا بوی شکوفۀ سنجد حال آنان را دگرگون کند.

ولی برخلاف مادران، ملّاهای مکتب خانه ها در خراسان، دانش آموزان را برمی انگیختند که به سراغ درخت سنجد بروند و به آنان می گفتند هر گاه شکوفۀ سنجد با خود بیاورید، مکتبخانه تعطیل می شود.

و به نظر می رسد که ملاهای مکتبی پسرهای نوجوان را به دنبال شکوفه سنجد می فرستادند تا از تاثیر بازدارندگی عطر آن در پسرهای نوجوان استفاده شود.

در همین باره یکی از اهالی کردستان به ایران نامه گفت: هنوز هم برپایه یک باور قدیمی، نزدیک شدن دختران مجرد به گیاه سنجد را منع می کنند.

از دیدگاه نگارنده، این باورها نشان از این دارد، سنجد که اکنون بخشی از هفت سین ایرانی است، نشانه امشاسپندبانو سپندارمز یا اسفند، و نماد زایندگی و باروری است و ارتباطی به مصدر سنجیدن و سنجیده عمل کردن ندارد.

منابع :
1- فرهنگ کردی – فارسی هه ژار، ویراستار محمد ماجد مردوخ روحانی، ناشر: سروش، چاپ اول، تهران، 1369.
2- فرهنگ گیاهان ایران، احمد ماه وان، ناشر: ماه وان، مشهد، 1381.
3- فرهنگ رستنی های ایران، دکتر هادی کریمی، ناشر: پرچم، تهران، 1381.
4- بندهش، فرنبغ دادگی، ترجمه: مهرداد بهار، ناشر: توس، تهران، 1387.
5- نوروز و فلسفه هفت سین، محمد علی دادخواه، ناشر: فصل نو، چاپ دهم، تهران، 1389.
6- اسرار گیاهان دارویی، احمد حاجی شریفی، چاپ چهارم، ناشر: حافظ نوین، تهران، 1386.
0
امتیاز


20474
9835
68099

Guest

در زبان کردی به کهن ترین شکل واژه سنجد برمی خوریم. در کردی به آن «سرینچک» (Srinchak) می گویند. در متن کهن بندهش که به خط و زبان پهلوی نوشته شده، در بخش «درباره چگونگی گیاهان» از سنجد به صورت سرینجَد (Srinjad) زیر عنوان "میوه ای هسته دار که هسته اش خوردنی نیست"، نام برده شده و آمده است: « میوه های مایه ور سی گونه است... ده گونه اش را بیرون شاید خوردن، درون نشاید خوردن مانند خرما، و شفتالو و زردآلو و سنجد ...»



این واژه در گویش کردستان سرین چک (Srinchak)، در گویش مردم مازندران سینجه (Sinjeh) ، در گویش مردم همدان سینجد (Sinjed)، در گویش مردم افغانستان سینجید یا سنجید (Senjid)، در گویش مردم کرمان و بختیاری سِنجت (Senjet)، در گویش مردم گیلان سُنجد (Soonjed)، در گویش مردم مهاباد سُنجو (Soonjo) گفته می شود.



به این ترتیب از دیدگاه این نگارنده، واژه سنجد در اصل سرینچک بوده و به مرور زمان بر اساس الگوی فرسایش واژگان و همچنین تفاوت تلفظ در گویش های گوناگون به گونه های مختلف زیر بیان شده است:

سرین چک - سرینچه- سرینجه- سرنجه- سینجه – سرینجد- سرنجد- - سینجید- سینجد – سنجید- سُنجد/ سُنجو- سِنجد/ سِنجت



بنابراین به نظر نمی رسد که واژه سنجد ریشه در مصدر «سنجیدن» داشته باشد ولی درباره معنای اصل واژه باید پژوهش های بیشتری درباره اجزای ترکیب (سرین + چک) انجام شود.

سِنجد با نام علمی Elaeagnus angustifolia گیاهی درختی از خانواده سنجدیان (Elaeagnaceae) است که در آب و هوای معتدل می‌روید. برگ‌های باریک و مخملی شکل و میوه‌هایی قهوه‌ای رنگ و خوراکی و شکوفه هایی با عطر قوی به رنگ زرد دارد که از همه اجزای آن در تهیهٔ برخی داروها استفاده می‌شود.
0
امتیاز


20474
9835
68099

Guest

مهم‌ترین سین‌های سفره‌ی هفت‌سین عبارتند از

سیر: به نام و عنوان اهورامزدا
سیب: به نام و عنوان سپندارمذ (اسفند)
سبزی: به نام فرشته اردیبهشت
سنجد: به نام فرشته خرداد
سرکه: به نام فرشته امرداد
سمنو: به نام فرشته شهریور
سماق: به نام فرشته بهمن
0
امتیاز


20474
9835
68099

Guest

سنجد : سنجد با دو نماد در میان افراد شناخته می شود. اغلب مردم سنجد را نماد عشق و دلباختگی می دانند و آن را به منظور افزایش علاقه در بین اعضای خانواده، بر روی سفره هفت سین قرار می دهند. اما برخی دیگر از افراد معتقدند که سنجد نماد گرایش به عقلانیت است؛ از این رو قرار دادن آن بر روی سفره می تواند سبب شود تا تمام تصمیمات فرد در سال جدید بر اساس عقلانیت صورت پذیرد.
0
امتیاز


20474
9835
68099

Guest

سنجد گونه‌ای از سردهٔ سنجد و بومی آسیای غربی و مرکزی، افغانستان، از جنوب روسیه و قزاقستان تا ترکیه و ایران است. در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای در آمریکای شمالی نیز به عنوان گونه معرفی شده تثبیت شده است. سنجد یکی از مواد هفت‌گانه سفره هفت‌سین ایرانی‌هاست.

خوب است که بدانیم این سین هفت سین دارای خواص بسیاری می‌باشد. از جمله خواص سنجد می‌توان به این موارد اشاره کرد: "سنجد" برای ترمیم شکستگی، ترک استخوان و پوکی استخوان بی‌نظیر است؛ پودر هسته سنجد، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آنرا با شیر میل کرد.

سنجد سین اول، نماد فرزانگی و زایش، در روایات می‌خوانیم نخستین خلقت خداوند عقل بوده است. از طرفی در طب قدیم و جدید سنجد به عنوان تقویت عقل و حافظه شناخته شده است.

پس سنجد به عنوان نماد خرد و فرزانگی و سنجیده عمل کردن قبل از همه سین‌ها توسط دختران نابالغ که نماد زایش و باروری هستند بر سفره هفت سین می‌نشیند.

سنجد نماد سنجیده عمل کردن است. سنجد را بر این باور بر سفره می‌گذارند که هرکس با خویشتن عهد کند درآغاز سال هرکاری را سنجیده انجام دهد. سنجد نشانه گرایش به عقل است؛ احترام به تفکر و ترویج و خردمندی.

0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.