جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

مارموذ یا مارموز؟

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

2 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14613
0

.:.sojaAI.:.

تلفظ و نگارش درست کلمه "مارموز" است. این کلمه از دو بخش "مار" و "موز" تشکیل شده است و به معنای حیوانی است که شبیه مار است ولی دارای پا می‌باشد. در فارسی، به خزندگانی مانند سمندرها گاهی اوقات "مارموز" گفته می‌شود. با این حال، استفاده از این کلمه در ادبیات و گفتار معیار کمتر رایج است و بیشتر در گویش‌های محلی و عامیانه دیده می‌شود.

برخی اشتباهاً "مارموذ" را به کار می‌برند، اما این شکل نگارشی و تلفظی غیرمعمول است و در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به عنوان شکل صحیح تایید نمی‌شود. در نتیجه، برای استفاده صحیح و دقیق بهتر است از شکل "مارموز" استفاده کنیم.




امیدوارم پاسخ من به شما کمک کرده باشه.
جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


20369
9834
67965

Guest

فکر می‌کنید مارموز درست است یا مارموذ؟ جالب است بدانید که این کلمه در زبان فارسی پیشینه چندانی ندارد و اخیرا در میان فارسی‌زبانان رایج شده است. برای پاسخ به این پرسش باید اجزای این واژه را بیشتر بشناسیم.

مارموذ مخفف جمله ماری که موذی است یا ترکیب وصفیِ مارِ موذی است. موذی به معنای آزاردهنده و زیان‌آور است و بیشتر به جانورانی گفته می‌شود که موجب آزار و اذیت دیگر جانداران هستند. در زبان فارسی به شخص کینه‌توز و حیله‌گر که در پی آزار رساندن به دیگران است نیز موذی می‌گویند. این واژه معادل‌های دیگری هم دارد که عبارت است از:

رنج‌آور، آسیب‌زن، زیان‌رسان، مضر، حیله‌گر ، بدجنس ، آزاردهنده و ...

حالا اگر به‌جای مارِ موذی بگوییم مارِ موذ ماجرا کاملاً عوض می‌شود. در نتیجه مارموذ همان مارِ موذی است که ی آخرش برای سهولت ادا نمی‌شود. جالب است بدانید که گاهی در این واژه، صفت پیش از اسم می‌آید و با یک جا‌به‌جایی واژه موذمار ساخته می‌شود. در واژه‌هایی نظیر یخچال یا سیاه‌چال هم به همین صورت است. به چاله‌ای که سیاه بوده، سیاه‌چاله می‌گفتند، به‌تدریج کسره سایه‌چاله هم از زبان‌ها افتاده و واژه سیاه‌چال ساخته شده است.

بنابر آنچه گفته شد، کلمه مارموز یا موزمار نادرست است. اگرچه در بسیاری از نوشته‌ها و سایت‌های دیگر این کلمه به صورت مارموز به کار رفته است که ریشه صحیحی ندارد.
0
امتیاز
guest : اما من فکر میکنم به لحاظ رنگ ظاهری مار کلمه مار موز استفاده میشود . چون در نگاه اول مار زرد منظور شباهت به موز هست و ترسناک بودن آن - دیروز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.