سوال های تصادفی





جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

مصرف پروتئین حیوانی تاثیر بر تشکیل سنگ کلیه

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

1


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

1 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



22
1480
455

rojany

پروتئین ها یکی از اجزای ضروری رژیم غذایی می باشند و برای عملکرد صحیح بدن لازم هستند. مقدار و نوع پروتئین دریافتی در تشکیل سنگ کلیه حائز اهمیت می باشد. دریافت پروتئین ها از دو منبع گیاهی و حیوانی صورت می گیرد. از جمله منابع پروتئین حیوانی می توان به گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، ماکیان و لبنیات و از جمله منابع پروتئین گیاهی می توان به حبوبات، مغزها و غلات اشاره نمود.
دریافت بالای پروتئین حیوانی از منابع غیرلبنی (گوشت قرمز، ماکیان، ماهی و تخم مرغ)، با افزایش خطر تشکیل سنگ کلیه همراه است. پروتئین های حیوانی از طرفی سبب دفع کلسیم و افزایش اسیدیته ادرار می گردند و از طرف دیگر باعث کاهش غلظت سیترات، پتاسیم و منیزیم موجود در ادرار می شوند. این اتفاق به دلیل محتوای بالای اسیدآمینه های سولفوردار موجود در این نوع پروتئین ها می باشد. به علاوه، پروتئین های حیوانی دارای مقادیر زیادی از پورین ها هستند که باعث افزایش مقدار اوریک اسید ادرار می گردد. افزایش اوریک اسید یکی از عوامل موثر در افزایش تشکیل سنگ های کلیه است. جالب اینکه، محتوای پورین موجود در گوشت صدف ها و ماهی ها نسبت به ماکیان و گوشت قرمز بالاتر است، در نتیجه با مصرف گوشت صدف و ماهی، مقدار اسید اوریک بیشتری در ادرار وارد می شود.

نکته قابل توجه اینکه، برخلاف پروتئین های حیوانی، مصرف پروتئین هایی با منشا لبنی، موجب کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیه می شود.در واقع می توان گفت تنها دریافت بالای پروتئین های حیوانی از منابع غیرلبنی زمینه ایجاد سنگ کلیه را فراهم می کند.
با بررسی 3 مطالعه در جمعیت های بزرگ مشاهده شد، رژیم DASH که حاوی مقادیر بالای میوه و سبزیجات و میزان پایین پروتئین های حیوانی است سبب کاهش ریسک تشکیل سنگ کلیه می گردد. محتوای بالای پتاسیم میوه ها و سبزیجات، یکی از علل کاهش تشکیل سنگ کلیه در رژیم DASH است.
در مطالعه ای تاثیر مصرف 3 نوع رژیم غذایی که شامل 1- پروتئین گیاهی، 2- پروتئین گیاهی و تخم مرغ، و 3- پروتئین حیوانی بودند، در سه دوره 12روزه بررسی شد. نتایج، تاکید کننده این مطلب بود که مصرف رژیم غذایی غنی از پروتئین های حیوانی با افزایش ترشح اسید اوریک و اسیدیته ادرار همراه است. همان طور که در بالا اشاره شد عوامل ذکر شده باعث افزایش ریسک ایجاد سنگ کلیه های اسیداوریکی می گردند.
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان
     
























پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.