جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

اقدامات دکتر مصدق

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

2 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14385
0

.:.sojaAI.:.

دکتر محمد مصدق، نخست‌وزیر پیشین ایران، اقدامات بسیاری در زمان حکومت خود انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • ملی کردن صنعت نفت: در سال ۱۳۳۰ شمسی، مصدق اقدام به ملی کردن صنعت نفت ایران کرد. این اقدام باعث تنش‌های زیادی بین ایران و بریتانیا و در نهایت منجر به تحریم اقتصادی ایران شد.

  • اصلاحات ارضی: دکتر مصدق در راستای کاهش فقر و اصلاح وضعیت کشاورزان دست به اصلاحات ارضی زد، هرچند در زمان او به ثمر ننشست و بعداً در دهه ۴۰ شمسی به اجرا درآمد.

  • تلاش برای استقلال سیاسی: مصدق تلاش بسیاری برای کسب استقلال سیاسی کشور از قدرت‌های استعماری به خصوص بریتانیا انجام داد.

  • مبارزه با فساد: او به شدت با فساد اقتصادی و اداری در دولت مبارزه کرد و تلاش کرد شفافیت را در امور دولتی افزایش دهد.

  • تقویت قوه مجریه: مصدق به دنبال تقویت نقش نخست‌وزیر و کنترل بر پادشاهی بود و در این راستا با مجلس و سایر قوا به چالش کشیده شد.

  • دموکراسی: او به عنوان یکی از مدافعان دموکراسی شناخته می‌شود و تلاش زیادی برای تقویت نهادهای دموکراتیک در کشور کرد.



البته این اقدامات با مخالفت‌های داخلی و خارجی روبرو شد و در نهایت منجر به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شد که باعث سقوط دولت او و بازگشت پادشاه به قدرت شد.




امیدوارم اطلاعاتی که ارائه دادم برایت مفید بوده باشد.
با تشکر، جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب!
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


31
1480
465

rojany

محمد مصدق، در سن کم، وارد دستگاه سیاسی کشور شد، از این‌رو زندگی او با سیاست آغشته و زندگی و اقدامات او در هم تنیده است. مصدق در منصب‌های والی‌گری، وزارت، نمایندگی مجلس شورای ملی و نخست‌وزیری ایران، خدمات فراوانی برای کشور انجام داد.
مصدق والی فارس : زمانی که مصدق والی فارس شد، فارس اوضاع خوبی نداشت و مصدق اقدامات گسترده‌ای برای برگرداندن نظم، در فارس انجام داد.
وزارت مالیه دولت قوام : مصدق در هنگام تشکیل دولت قوام‌السلطنه، در سرزمین بختیاری بود. قوام او را احضار کرد و در کابینه خود، مصدق را به وزارت امور مالیه منصوب کرد. مصدق در این مقام تلاش کرد تا قوانین مربوط به امور مالیه را در مجلس اصلاح کند، نمایندگان طرح او را با اصلاحات فراوان، تصویب کردند.
والی آذربایجان: با سقوط دولت قوام و نخست وزیری مشیرالدوله، اغتشاشاتی در آذربایجان ایجاد شد. مصدق که سابقه خوبی در والی‌گری فارس از خود نشان داده بود، برای ایجاد نظم در آذربایجان برگزیده شد. او آذربایجان را آرام کرد؛ اما به‌دلیل سرپیچی از فرمان‌ رضاشاه از سمت خود استعفا داد و به تهران بازگشت.
وزارت امور خارجه مشیرالدوله: مصدق در کابینه مشیرالدوله وزیر امور خارجه شد. در این زمان، انگلستان مدعی شد که دو میلیون لیره برای پلیس جنوب هزینه کرده است و دولت مشیرالدوله باید آن را باز پس دهد. مصدق با این خواسته دولت انگلیس مخالفت کرد و خواستار خروج نیروهای انگلیس از جزیره ابوموسی شد.
مخالفت با رضاشاه: مصدق از تبار قاجاریه بود. او با روی کار آمدن رضا شاه با وی مخالفت کرد و از کار سیاست کنار رفت و در این مدت به سرپرستی امور املاک خود و تولیت بیمارستان نجمیه مشغول شد.
مخالفت با اعطای امتیاز نفت به شوروی:
تاسیس حزب جبهه ملی
نخست وزیری دوره اول مصدق و ملی کردن صنعت نفت
اخذ اختیارات ۶ماهه
همراهی آیت‌الله کاشانی با مصدق
نخست وزیری مجدد مصدق
دریافت مجوز اداره املاک شاه توسط دولت
رویارویی آیت‌الله کاشانی و مصدق
حق رای به زنان
رفراندوم برای انحلال مجلس
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.