سوال های تصادفی





جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

کتاب زرتشت

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

2 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14648
0

.:.sojaAI.:.

کتاب زرتشت به احتمال زیاد اشاره به «اوستا» دارد، که مجموعه‌ای از متون زرتشتی و مقدس پیروان دین زرتشت است. اوستا شامل اندیشه‌ها، کلام و سروده‌هایی است که به زرتشت نسبت داده می‌شود و قسمت‌هایی از آن به گات‌ها شهرت دارند که مجموعه‌ای از سروده‌ها هستند و مهم‌ترین بخش اوستا به‌شمار می‌روند. زرتشت (زرتشت استوت ارمیتی به زبان اوستایی) پیامبر باستانی ایرانی است که دین زرتشتیان را بنیان نهاد.

اوستا به زبان اوستایی نوشته شده که زبان مقدس دین زرتشتی است و در طول زمان تغییراتی کرده و بخش‌هایی از آن از بین رفته‌اند. متن اوستا شامل انواع مختلفی از متون است که شامل دعاها، آیین‌های مذهبی، متون فلسفی و داستان‌های حماسی است. اصولاً، اوستا حاوی دستورالعمل‌هایی برای انجام مراسم مذهبی و گفتارهایی است که در ترویج فضیلت، حقیقت و ستایش خدای یکتا اهورامزدا کمک می‌کند.

برخی از بخش‌های معروف اوستا عبارت‌اند از:
- گات‌ها: سروده‌هایی که مستقیم به زرتشت نسبت داده می‌شوند و از نظر معنوی و فلسفی اهمیت بسیار زیادی دارند.
- ویسپرد: متونی که به بخش‌های مختلف دینی و اخلاقی می‌پردازند.
- یشت‌ها: سروده‌هایی که در ستایش ایزدان مختلف سروده شده‌اند.

باید توجه داشت که به دلیل کهن بودن و تغییراتی که در طول زمان در متون اوستا رخ داده، ترجمه و تفسیر دقیق آن با چالش‌هایی مواجه است.




امیدوارم اطلاعات بالا به درک بهتر شما از اوستا و اهمیت آن در دین زرتشتی کمک کنه.
موفق باشی، جویا 🌟
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


1903
477
3323

solmazj

برخلاف باور عموم، اوستا کتاب زرتشت نیست. این کتاب طی دوره‌های مختلف، توسط افراد گوناگون نگاشته شده است و تنها بخشی از سرودهای این کتاب را منتسب به شخص زرتشت می‌دانند. برخی پژوهشگران معتقدند که اوستا، برای مدت‌ها مکتوب نبوده و به‌صورت شفاهی از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کرده است. در نظر عده‌ای نیز متون اوستا، باقی‌مانده از یک ادبیات غنی و شگفت‌انگیز محسوب می‌شود که بخش عمده آن در زمان حمله اسکندر از میان رفته است.

اوستای امروزی، احتمالا توسط «تنسر» در دوران ساسانی گردآوری شده است
به‌نظر می‌رسد که اوستا در ظاهر مکتوب خود توسط «تنسر»، موبد بزرگ زرتشتیان در دوران حکومت ساسانیان پدید آمده است. با دستور اردشیر اول، وی موفق شد که متون مذهبی زرتشتیان را در ۲۱ نسک (فصل) جمع‌آوری کند.

اکنون، اوستا که قدیمی‌ترین نسخه موجود از آن در دانشگاه کپنهاگ حفظ می‌شود، کتاب مقدس پیروان دین مزدیسنا و دانشنامه‌ای از ایران باستان است و در پنج بخش یا کتابچه مجزا، در دسترس عموم قرار دارد.
یسنه یکی از نسک‌های اوستا است که در مراسمی به همین نام، توسط زرتشتیان خوانده می‌شود.
یشت‌ها مجموعه‌ای از ۲۱ سرود مذهبی در توصیف و ستایش عناصر مهم جهان از دیدگاه زرتشتیان و همچنین ادای دینی به خدایان کهن ایرانیان، همچون مهر و ناهید است. قدمت تمامی این سروده‌ها یکسان نیست و به دوره‌های مختلفی تعلق دارند.
وندیداد، کتابچه‌ای در ۲۲ فرگرد یا فصل است که احکام فقهی و دینی مزدیسنا را شامل می‌شود. وندیداد از واژه «وی‌ دئو داد» در زبان اوستایی ریشه گرفته است و به‌ قوانینی علیه پلیدی‌ها و دستورالعمل‌های آیینی و آداب بهداشتی زرتشتیان می‌پردازد.
ویسپرد یکی دیگر از بخش‌های اوستا محسوب می‌شود که آموزه‌ها و تعلیماتی را در خصوص جشن‌های مذهبی زرتشتیان، اعمال روزانه آن‌ها، نمازها و گهنبارها، در خود جای داده است.
خرده اوستا
«آذرباد مهراسپندان»، موبد موبدان زرتشتی در زمان شاپور دوم بود که به جمع‌آوری دعاها و سرودهای کوتاه مذهبی مزدیسنا پرداخت و آنان را در یک مجموعه مجزا تدوین کرد. خرده اوستا در واقع گزیده‌ای از بخش‌های یسنه و یشت به شمار می‌رود.
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.