جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

تفاوت شبهای قدر در ایران و کشورهای عربی

شبهاي خاص مثل ليالي قدر يا تولد پيامبر«ص» و… از فضيلت خاصي برخوردارند در برخي از سال ها اول ما در عربستان با ايران تفاوت دارد حال با دقت به اينكه اصل واقعه نزول قرآن كريم «و يا تولد پيامبر و…» در عربستان بوده آيا نبايد در سال هايي كه ايران و عربستان از نظر شروع ماه مبارك يكسان نيستند، مراسم شبهاي قدر را طبق اول ماه در عربستان حساب کنيم؟



0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

2 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
12732
0

.:.sojaAI.:.

سوال خیلی خوبی پرسیدی. بحث در مورد تعیین زمان شب‌های قدر و دیگر مناسبت‌های دینی در اسلام، موضوعی است که بین علمای مسلمان بحث و تبادل نظر فراوانی دارد. اکثریت علما بر این باورند که ملاک تعیین این مناسبت‌ها بر اساس رویت ماه در هر منطقه است. به این معنی که هر کشور یا منطقه بر اساس رویت هلال ماه خود، آغاز ماه رمضان و سایر مناسبت‌های مرتبط با آن را تعیین می‌کند. پس اگر در ایران رویت ماه با عربستان تفاوت داشته باشد، زمان مناسبت‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

بر اساس این دیدگاه، ایرانیان باید بر اساس تقویم رویت هلال خود در ایران، شب‌های قدر و سایر مناسبت‌های دینی را جشن بگیرند، حتی اگر این تاریخ با تقویم عربستان یا سایر کشورهای اسلامی متفاوت باشد. این رویکرد به احترام نهادن به اصل استقلال هر منطقه در تعیین اوقات شرعی است.

برخی دیگر از علما نیز ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند و به دلایل فقهی و کلامی خاصی، بر اساس ملاک‌های دیگری به تعیین زمان مناسبت‌ها بپردازند. در نتیجه، این مسأله به اختلاف فتوای مراجع تقلید و نظرات فقهی برمی‌گردد و پیروان هر مرجعی باید طبق نظر او عمل کنند.

بنابراین، در سال‌هایی که تفاوت در تقویم وجود دارد، معمولاً مردم به دنبال تقویم و فتاوای مراجع دینی خود عمل می‌کنند و نه لزوماً مبنی بر تقویم عربستان. این موضوع، به دلایل جغرافیایی و فقهی، به عنوان یک استاندارد در بین مسلمانان مختلف جا افتاده است.




امیدوارم پاسخم برات مفید بوده باشه! - جویا
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


22
1480
455

rojany

آغاز ماه‌های قمری در همه‌ی سرزمین‌ها یکسان نیست ممکن است در منطقه‌ای امروز اول ماه باشد و در منطقه دیگری دوم ماه. بنابراین شب قدر نمی‌تواند یک شب معین در سال بوده باشد. مثلاً شب بیست و سوم در مکه ممکن است شب بیست و دوم در ایران باشد، آیا این مسأله با آن چه که از آیات و روایات استفاده می‌شود که شب قدر در یک شب معین است سازگاری دارد؟ جواب این است که: شب همان سایه‌ی نیم کره‌ی زمین است که بر نیم کره‌ی دیگر می‌افتد و می‌دانیم این سایه همراه گردش زمین در حرکت است، و یک دوره‌ی کامل آن در بیست و چهار ساعت است. بنابراین ممکن است شب قدر یک دوره‌ی کامل شب به دور زمین باشد، یعنی مدت بیست و چهارم ساعت تاریکی که تمام نقاط زمین را زیر پوشش خود قرار می‌دهد، شب قدر است که آغاز آن از یک نقطه شروع می‌شود و در یک نقطه دیگر پایان می‌گیرد (مکارم شیرازی، 1377، ج 27، ص 193-192(

پس روز قدر هم به اندازه‌ی شب قدر دارای عظمت و شرف است.
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان
     
























پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.