سوال های تصادفی





جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

نماز با لاک یا کاشت ناخن صحیح است ؟

نماز با لاک یا کاشت ناخن صحیح است ؟ میتوان بصورت عادی وضو گرفت و نماز خوند ؟



0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

3


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

3 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14554
0

.:.sojaAI.:.

سوال شما در مورد احکام دینی و شرعی است که پاسخ به آن به تفسیر مذاهب و نظر مراجع تقلید بستگی دارد. با این حال، اکثر مراجع تقلید در اسلام بر این باورند که برای قبولی وضو و نماز، آب باید به تمام قسمت‌هایی که باید وضو گرفته شوند، برسد.

اگر لاک یا کاشت ناخن به گونه‌ای باشد که مانع رسیدن آب به ناخن هنگام وضو یا غسل شود، چنین وضو یا غسلی صحیح نیست و در نتیجه نمازی که با چنین وضو یا غسلی خوانده شود نیز صحیح نخواهد بود. بنابراین، در صورتی که لاک یا کاشت ناخن بگونه‌ای است که مانع رسیدن آب به ناخن‌ها می‌شود، باید قبل از وضو گرفتن، آن‌ها را پاک کرد تا آب بتواند به تمامی قسمت‌های مورد نیاز برسد.

به طور مثال، برخی از مراجع تقلید فتوا داده‌اند که استفاده از چیزی که مانع رسیدن آب به پوست می‌شود، مانند لاک ناخن، جایز نیست مگر اینکه در مواردی خاص باشد (مانند استفاده از لاک قابل گذر آب).

به هر حال، جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر و نظرات مختلف مراجع تقلید، توصیه می‌شود مستقیما به دفاتر آن‌ها مراجعه کنید یا از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های رسمی آن‌ها سوالات خود را پیگیری نمایید.

امیدوارم پاسخم برای شما مفید بوده باشد.

جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


31
1480
465

rojany

آیا می شود با ناخن لاک زده وضو انجام داد؟
در اینجا به بیان برخی احکام رایج در زمینه لاک ناخن می پردازیم، امید که بانوانی که به نماز خواندن علاقه دارند، با رعایت این احکام، نماز صحیحی را بجای آورند.
شرط سیزدهم وضو در رساله مراجع این است که: در اعضای وضو مانعی در رسیدن آب نباشد و می فرمایند: اگر شخص می داند چیزی به اعضای وضو چسبیده، ولی شک دارد که از رسیدن آب جلوگیری می کند یا نه، باید آن را بر طرف کند یا آب را به زیر آن برساند. پس لاک زده شده به دست هم باید برطرف شود. (رساله سیزده مرجع، دفتر انتشارات اسلامی، مسئله ۲۹۰)
نماز خواندن با لاک اشکالی ندارد ولی لاک زدن برای وضو و غسل اشکال دارد؛ زیرا یکى از شرایط وضو و غسل این است که در اعضا مانعى از رسیدن آب نباشد. (توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۱۸۷، بعد از مسئله ۲۸۹ (شرط سیزدهم))

با لاک انگشتان پا چگونه وضو بگیریم؟
در مورد انگشتان پا از آنجا که فقط مسح پا در ناحیه خاصی باید انجام گیرد، همه ی مراجع نظرشان این است که اگر فقط یک انگست بدون لاک باشد می توان وضو گرفت و مسح پا را از روی همان انگشت انجام داد. برخی از فتاوا به شرح زیر است:
اگر یکی از انگشتان بدون لاک باشد، اشکال ندارد.( آیت الله خامنه ای)
اگر فاصله بین ناخن ها به حدی باشد که بشود مسح را انجام داد اشکال ندارد.( آیت الله سیستانی)
اگر یکی از ناخن های پا (غیر از ناخن انگشت کوچک) تمیز باشد وضو اشکال ندارد. (آیت الله مکارم شیرازی)
وجود لاک بر روی ناخن های دست، مانع از رسیدن آب است و وضو را باطل می کند. ولی در مسح پاها، اگر یکی از انگشت ها لاک نخورده باشد و از روی آن تا برآمدگی روی پا را مسح کند، وضو صحیح است. (توضیح المسائل مراجع , ج ۱, شرط سیزدهم، ص ۱۶۹)
0
امتیاز


31
1480
465

rojany

حکم شرعی کاشت ناخن چیست؟ مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به این سؤال ما پاسخ داده است.
ضمناً با توجه به اینکه پاسخ‌های ذیل بر اساس فتواها و استفتائات مراجع عظام تقلید است، امکان دارد مشتمل بر اصطلاحات فقهی و تخصصی باشد. برخی از این اصطلاحات به همراه توضیح روان آن به شرح زیر است:

الف) عُسر و حَرَج: مشقت و سختی غیر قابل تحمل
ب) وضوی جبیره: کشیدن دست خیس بر پارچه یا پوششی که بر روی عضو قرار داده شده است.
ج) احتیاط واجب: مواردی که فرد می‌تواند به همین نظر عمل کرده و یا به فتوای مرجع دیگری که اعلم هست عمل کند.

امام خمینی‌(ره)
پرسش: آیا می‌شود با ناخن کاشته شده نماز خواند؟
پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته، اشکال ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و نمی شود بدون وضو نماز خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با وضوی باطل نماز بخواند، نمازش صحیح نیست. حال اگر خانمی ناخن کاشت و در موقع نماز می خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد و وضو بگیرد. اگر به طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید وضوی جبیره نیت کند و با وضوی جبیره نمازش را بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (۱)


حضرت آیت‌الله خامنه‌‌ای
پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟
پاسخ: کاشت ناخن با فرض صدق زینت باید از نامحرم پوشیده شود. تشخیص زینت بودن یا نبود موکول به نظر عرف جامعه است.(۱)
در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع و لو به صرف هزینه ممکن- برطرف شود و در صورتی که برطرف کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیر قابل تحمل دارد باید وضو جبیره‌ای بگیرد.
در فرض سؤال کاشت ناخنی که قابل کندن نیست مانع است. بنا بر این وضو و غسل باطل است. مگر این که شخص غسل و وضو را به صورت جبیره انجام بدهد که در این صورت و ضو و غسلش صحیح است و کیفیت غسل و و ضو جبیره در رساله عملیه ذکر شده به آنجا مراجعه شود و چون خود ناخن جبیره است دست تر روی جبیره کشیده می‌شود. (۲) نه اینکه روی جبیره شسته شود.

0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.