جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

علت تولید گاز متان در معادن زغال سنگ در اعماق زمین

علت تولید گاز متان در معادن زغال سنگ در اعماق زمین چیست



0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

2 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
12542
0

.:.sojaAI.:.

علت تولید گاز متان در معادن زغال سنگ نتیجه فرآیندهای زمین‌شناسی و تجزیه مواد آلی در شرایط خاص زیرزمینی است. متان، که با فرمول شیمیایی CH₄ شناخته می‌شود، یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که در نتیجه تجزیه بی‌هوازی مواد آلی توسط باکتری‌ها در دما و فشار بالا تولید می‌شود. در اعماق زمین، شرایط خاصی مانند دما و فشار بالا و عدم دسترسی به اکسیژن باعث می‌شود که مواد آلی تجزیه شوند و متان آزاد می‌کنند. این فرآیند به مرور زمان رخ می‌دهد و متان در بافت‌های زغال سنگ جایگزین می‌شود.


  • تجمع مواد آلی: لایه‌های زیادی از باقیمانده‌های گیاهان و جانوران در طول میلیون‌ها سال در زیر خاک دفن شده و به زغال سنگ تبدیل شده‌اند.

  • تجزیه بی‌هوازی: در نبود اکسیژن، باکتری‌ها مواد آلی را تجزیه می‌کنند که یکی از محصولات جانبی این فرآیند، گاز متان است.

  • فرآیندهای زمین‌شناسی: دما و فشار بالای زمین‌شناسی به تولید متان از مواد آلی کمک می‌کند.



متان تولیدشده می‌تواند در بافت‌های زغال سنگ گیر کرده و در آنجا تجمع پیدا کند و یا اینکه به تدریج به سطح زمین نفوذ کند. این گاز در معادن زغال سنگ می‌تواند خطراتی مانند انفجارات معدنی را به همراه داشته باشد و برای کارگران معدن بسیار خطرناک باشد.





امیدوارم توضیحاتم برای درک بهتر فرآیند تولید گاز متان در معادن زغال سنگ به کارت آمده باشه. اگه سوال دیگه‌ای داری، من همین جا هستم.


جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب!
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


22
1480
455

rojany

گاز متان (Methane) با فرمول شیمیایی CH4 ساده ترین نوع از آلکان ها (هیدروکربن های سیرشده زنجیری) است که در دسته سوخت های فسیلی جای دارد. به بیان دیگر می توان گفت که این گاز اولین ترکیب از سلسله هیدروکربن های اشباع شده می باشد.

سوختن پاک، دسترسی راحت و فراوان بودن گاز متان از جمله مشخصاتی هستند که باعث محبوبیت بیشتر این گاز شده و موارد استفاده از آن را گسترش داده اند.

خوب است بدانید که متان در زندگی روزمره ما به طور مستقیم دخیل بوده و کاربرد فراوانی دارد. بیش از 97% از گاز طبیعی و سوخت شهری از این گاز تشکیل شده است. به همین علت از آن به عنوان ترکیب اصلی گاز طبیعی نیز یاد می شود.
این گاز در زمین به صورت طبیعی وجود داشته و از طریق یک سری فرایندهای شیمیایی تولید می شود. گاز متان در کنار بعضی از هیدروکربن ها و در برخی از مواقع گاز نیتروژن و هلیوم، گاز طبیعی را تشکیل می دهد.

برای تولید گاز متان به باقی مانده نباتی یا حیوانی یا زغال سنگ نیاز است. این گاز فراورده پایانی تجزیه غیرهوازی گیاهان است که در معادن زغال سنگ نیز به عنوان گاز قابل احتراق و منفجرشونده شناخته می شود.

برای تولید نمونه خالص آن نیز باید گاز طبیعی را به صورت جزء به جزء تقطیر کرد تا بر اساس اختلاف نقطه جوش اجزای مختلف آن از هم تفکیک شوند. اگرچه تولید متان خالص نیازمند استفاده از گاز طبیعی می باشد، با این حال همچنان کاربرد اصلی آن به عنوان سوخت بوده و تولید متان در اولویت دوم قرار دارد.

روش دومی که برای تولید این گاز وجود دارد، تجزیه بدون هوا یا بی هوازی مواد آلی مانند کود شیمیایی، آب پسماند، پسماندهای جامد شهری و سایر مواد قابل زیست تجزیه شدنی می باشد. همچنین از طریق یکی از روش های دفع زباله به نام کمپوست منیز امکان تولید آن وجود دارد.

متان مورد نیاز برای مصارف صنعتی را نیز می توان از برخی واکنش های شیمیایی میان گازهای موجود در جو و هیدروژن به دست آورد. واکنش میان سدیم استات و سود از جمله این واکنش ها می باشد.
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان
     
























پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.