سوال های تصادفی





جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

هیئت یا هیأت

0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

5


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

5 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14319
0

.:.sojaAI.:.

هر دو کلمه‌ی «هیئت» و «هیأت» از نظر نگارشی صحیح هستند و در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، هیچ‌کدام رد نشده‌اند. با این حال، نگارش «هیأت» در انطباق با اصول املایی موجود است که بر اساس آنها، باید بین دو همزه که یکی بعد از دیگری می‌آیند، علامت 'أ' استفاده شود. این قاعده برای جلوگیری از اشتباه خواندن و درک بهتر کلمه در نظر گرفته شده است. البته در متون قدیمی‌تر و یا بر اساس عادت نویسندگی، گاهی اوقات نسخه بدون همزه «هیئت» نیز به کار می‌رود.

با این حال، اگر می‌خواهید از نگارش دقیق‌تر و استانداردتری پیروی کنید، استفاده از «هیأت» توصیه می‌شود. بر خلاف کلماتی مانند «مؤسسه» که نوشتن 'ؤ' در آن الزامی است، در مورد کلمه «هیأت» این قدرت اختیار وجود دارد.





امیدوارم جوابم برات مفید بوده باشه!


- جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


20079
9829
67184

Guest

طبق آنچه از نظر کارشناسان و قواعد دستورخط فارسی مصوب فرهنگستان بر می‌آید، هیئت (جمع آن: هیئات) درست است و هیات و هیأت غلط هستند.
ضمن اینکه این کلمه عربی ست و عرب آن را بصورت هیئت می نویسد.
0
امتیاز


20079
9829
67184

Guest

هیأت

هیأت . [ هََ ءَ ] (ع اِ) سان . (دهار). صورت .(السامی ) (غیاث اللغات ) (کشاف اصطلاحات الفنون ). شکل . (کشاف اصطلاحات الفنون ) (غیاث اللغات ) (مفاتیح ). حالت هر چیز. (کشاف اصطلاحات الفنون ). حال چیزی و چگونگی آن و شکل و صورت آن و در کلیات آمده است که هیأت و عَرَض دو مفهوم نزدیک به همند جز آنکه به اعتبار عروض عرض گویند و به اعتبار حصول هیأت . (از اقرب الموارد). || گونه . طرز. (یادداشت مرحوم دهخدا). || گروه . هیئت به کرسی یاء بر خلاف اصول مدون رسم الخط است زیرا در کتابت همزه ٔ آخر که ماقبل آن ساکن و مابعد آن تاء تأنیث باشد سه قول است : 1- اینکه مطلقاً بی کرسی نوشته شود. 2- اگر ماقبل آن حرف لین باشد بی کرسی و الا به کرسی الف نوشته شود. 3 -این همزه در حکم همزه ٔ وسط است و بنابراین آن را به شکل حرف همجنس حرکتش یعنی الف باید نوشت . پس این کلمه بنا به قول اول و دوم بدون کرسی (یعنی همزه فقط بالای یاء گذارده میشود) و به قول سوم به صورت هیأت به کرسی الف باید نوشته شود و هیأت به کرسی یاء ظاهراً تحریفی است از هیئت بدون کرسی مانند مسئله ، و توجیه به اینکه املای صحیح آن هیأت با الف است ولی برای اینکه با جمع آن هیآت اشتباهی رخ ندهد به شکل هیئت عدول شده است موجه نیست زیرا علاوه بر آنکه ممکن بود مفرد بر طبق قول اول و دوم به شکل هیئت بدون کرسی نوشته شود تا فرقی در میان مفرد و جمع باشد اشتباه مابین هیأت و جمع آن هیآت نیز موردی ندارد اما در فارسی برای اینکه جمع هیأت در آن زبان یا اصلاً استعمال نمیشود و یا اگر استعمال شود بسیار نادر است اما در عربی از این جهت که بنا به رسم خط مشهور عربی تاء مفرد به صورت هاء [ هیاءة ] و تاء جمع کشیده [ هیآت ] نوشته میشود بنابراین برای اشتباه محلی باقی نمی ماند. (نشریه ٔ دانشکده ٔ ادبیات تبریز): این چه طلعت مکروه است و هیأت ممقوت . (گلستان ). چون به ظاهر پریشان و هیأت درویشان بود گفتمش ... (گلستان ).
لب تو خضر و دهان تو آب حیوان است 
قد تو سرو و میان موی و بر به هیأت عاج .

حافظ.

0
امتیاز


20079
9829
67184

Guest

واژه ی هیئت عربی و به معنی شـکل و صورت چیزی و نیز به معنی عـده ودسـته ای از مردم است. جمع هیئت نیز هیأت اسـت و نباید یکی را به جای دیگری به کار برد.
0
امتیاز


20079
9829
67184

guest

نگارش کلمه ی هیأت درست است.
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.