سوال های تصادفی





جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

گروه سوال:

بخشی از متن سوال:

رئاليسم جادويي در ايران

آیارئاليسم جادويي در ايران سابقه دارد



201
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:

ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده



5549
8374
15983

Guest

بله اما نه به شکل کاملا علمی. رضابراهنی و شاید غلامحسین ساعدی به این سبک نزدیک شدهاند.
0
امتیاز


248
176
635

m_h_hajiyan

ساده ترين تعريف براي رئاليسم جادويي اين است كه در آن ساختار واقعي دگرگون شده و دنياي واقعي اما با علت و معلولي خاص خود آفريده مي شود و صد البته چنان كه قبلاً نيز ذكر شد اين نوع ادبي از دهه ي 1920 به عنوان يك اثر اكادميك باب شده اما پر واضح است كه در آثار گذشتگان نيز همين ژانر ادبي اما به صورت ناشناخته وجود داشته و پهنه وسيع ادب پارسي نيز از آن بي بهره نبوده كه شايد بسيار پربهره بوده و ما در آثار ما تقدم خود چون مثنوي مولانا،آثار عين القضات، شاهنامه و … نيز شاهد پرداخت اين نوع ادبي مي باشيم اما آنچه امروز در ادبيات ماست همان تعريف رئاليسم جادوئي ولي با عنوان و اسم ادبيات بومي و وهمي. سرآغاز آن در ايران دهه ي چهل و عصر مشروطه است به رغم اين شيفتگي روشنفكران عصر مشروطه در برابر تمدن غرب و نيز بر خلاف رويكردهاي جهان وطني دهه ي بيست در دهه چهل در واكنش به شبه مدرنيسم وارداتي غرب انديشه ي «بازگشت به خويشتن » در ميان روشنفكران اوج گرفت لذا جستجو در اعماق هويت شرقي- ايراني و به تبع آن بازگشت به سرچشمه هاي فرهنگ بومي و آئينيي وجه ي همت اغلب انديشمندان و قلم به دستان شد از رهگذر همين گرايش بود كه ادبيات اقليمي رشد و گسترش يافت. و برخي نويسندگان در رهگذر اين بازگشت به خويشتن براي نشان دادن آثار رواني – اجتماعي خشونت جامعه بر روح مردم خرده پا از مرزهاي تثبيت شده ي واقع گرايي در مي گذرد و به نوعي سور رئاليسم يا رئاليسم و هم آلود (رئاليسم جادويي ) مي رسد از فضاي داستانهاي آنها حوادث واقعي چنان غير عادي مي نمايند كه هراس انگيز مي شوند گويي نويسنده علت اين مشكلات را در ماوراء الطبيعه مي جويد. در ادبيات مرز و بوم ما از نهضت مشروطه به بعد بيشتر نويسندگان به نويسندگان رئاليست تبديل شدند و برخي آنها مانند غلامحسين ساعدي، رضا براهني، فيروز رواني پور شهر نوش پارسي پور و… بيشتر از سبك ادبيات اقليمي و بومي يا بهتر بگوئيم ادبيات از نوع رئاليسم جادويي پرداخته اند و آثاري بس گرانقدر بر جاي نهاده اند اين ژانر ادبي هنوز در ادبيات ماآنچنان كه شايد و بايد به صورت يك فن و هنر به آن پرداخته نشده است از اين روست كه براي پي بردن و فهم اين نوع مي بايست رومانهايي كه بدين سياق نگارش يافته اند را مطالعه نمود در ايران بيشتر داستانهاي را كه حالتي افسانه اي و خيالي و اغراق آميز دارند با رئاليسم جادويي نزديكي فراوان دارند داستانهايي كه درآن نويسندگان به گذشته ناآگاه و عنصر خيالي غريب و اسرار آميزو به انواع رويا ها و اغراق گويي ها و در يك كلام به شكلهايي از زندگي و رفتار پناه مي برند. نويسندگان معاصر اين نوع ادبي براي رسيدن به هدف و نتايج تمثيلي با كمك عوامل ذهني و حسي اغراق آميز فضايي مشكوك و ترسناك مي آفرينند تصاوير سهمناك از خلال ترس و آسيب هاي رواني آنها داستان را بر مبناي طرحي وچند شخصيت داستاني پايه ريزي كرده ولي نكات كليدي آن همان گذران روزهاي يكنواخت، بي پناهي، مبهم بودن آينده، جنون، مرگ و… را گويا مي شوند و اين چنين واقعيات را ملموس كرده و با صحنه هاي خاص آنرا وهمي و جادويي و خيالي مي كنند. شهر نوش پارسي پور در داستان طوبا و معناي شب با استفاده از رئاليسم جادويي از طريق پيگيري زني بنام طوبا –از نوجواني تا پيري- تحول فكري- روح زن ايراني را از مشروطه تا انقلاب از منظري عرفاني- اساطيري به نمايش مي گذارد. غلامحسين ساعدي با رمانهاي عزاداران بيل، ترس ولرز، گور و گهواره و … طي رئاليسمي جادويي آميخته با وهم دنيايي پر از فقر و جنون ووحشت و خرافات جوامع شهري روستايي را به تصوير مي كشد در اين مسير او روانكاوي را با جنبه ي اجتماعي- سياسي مي آميزد و بدين وسيله عوامل درون و برون آدمها را كالبد شكافي مي كند او در داستانهايش از تمامي عوامل ذهني و حسي كمك مي گيرد تا جنبه هراس انگيز و معنايي شوم وقايع عادي شده را در پرتو نوري سرد آشكار كند و بدين ترتيب واقعيات را واقعي تر از واقعي مجسم مي كند و اين چنين اوو ساير نويسندگان ايران زمين رئاليسم جادويي را در آثارشان منعكس مي نمايند. 1 - ادبيات معاصر نثر ص 94 2 -ادبيات معاصر نثر ص 82
0
امتیاز


جواب تو چیه؟

کاربر میهمان
     





2000 تومان هدیه بهترین جواب


می تونی به این سوال ها جواب بدی؟
























یه سوال مهم   ( 1436 بازدید)

بچه ها سلام. من یه مسئله ی مهمی داشتم که از شمایی که در ساز ویلون تجربه دارید بپرسم.
من 19 سال سن دارم و می خوام که موسیقی رو شروع کنم و مطالعه ها ی زیادی هم درباره ی ان کردم و فکر کنم که بخش هایی مثل نت ها یا مقدمات دیگری را می دونم. من بیشتر دوست دارم که از ساز ویلون شروع کنم.(البته ساز های دیگر رو مثل پیانو و یا گیتار رو هم دوست دارم)که بعد از یادگیری این ساز در حد متوسط و رو به بالا سازهای دیگر هم کار می کنم . و در واقع چیزی که این چند ماهه من رو خیلی بهم ریخته اینکه من هدف اصلی اینه که یک اواز خوان یا همان خواننده بشوم. ( چون به نظرم صدای خوبی دارم) اما چون دوست دارم در کنار ان ساز ها رو هم یاد بکیرم و اصولی یاد بگیرم مثل شادمهر.
اما من بعد از تحقیق هایی که در سایت ها انجام دادم دیدم که ساز ویلون به نسبت از پیانو و مخصوصا گیتار وقت بیشتری میگیرد. حالا با توجه به این چیزهایی که گفتم و هدفی که دارم . (خوانندگی) به نظر شما با این سنی که من دارم . شروع کردن با ویولن خوب است. یا بهتر ه که با ساز دیگری مثل گیتار کار کنم.






عرض سلام وادب خدمت دوستان
من يه فيلم انگليسى ساخت حدودا ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٦ در ميگردم كه خود فيلم و به سبك كلاسيك بازى كردن ،يعنى نزديك به يك قرن پيش از سال ساختش
داستان پدرو پسرى و نشون ميده كه به خون هم تشنه ان
داستان هم سكانس اولش از اونجا شروع ميشه كه پسره تو اداره ى پليس با سر و وضع كبود و زخم و زيلى ،دستبندش زدن و متهم به قتله پدرشه،كه پسره شروع ميكنه به تعريف كردن از رابطه ى خودش و پدرش از همون زمان ١٠-١٢ سالگيش كه اولين بار تازه ميفهمه پدرش كيه،(پدرشم تا جايى كه يادم مياد يه سمت رسمى داشت توشهر،آدم شاخصى بود،تو سيستم قضايى بود اگه اشتباه نكنم) ولى چون مادر اين يه خدمتكار بود كه ازش حامله شده بود به پسره به چشم مايه ننگ نگاه ميكرد،خلاصه از اولين ديدارشون تا چند سال ميگذره كه پسره تحت حمايت يه مرد كه پسر و ميشناخت و ميدونست پدرش كيه كمكش ميكنه تا از رشته حقوق فارق و تحصيل بشه كه بتونه با پدر خودش در بى افته
خلاصه بعدش تازه كَل كَل پدر و پسر شروع ميشه تا جايى كه پدره به قيمت جون خودش پسرش و به قتل محكوم كنه
خيلى فيلم قشنگيه ،لطفا كمكم كنيد اسمشو پيدا كنم
ممنون از شكيبايتون






پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود، سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ir) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات