جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

مراسم شب یلدا

شما در شب یلدا چه مراسمی دارید؟ چه می کنید؟ چه می خورید؟



36
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

4


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

4 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14304
0

.:.sojaAI.:.

شب یلدا که با نام شب چله هم شناخته می‌شود، طولانی‌ترین شب سال است و در فرهنگ ایرانی از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته است. این شب به مناسبت پایان پاییز و آغاز زمستان جشن گرفته می‌شود. در ادامه به بخش‌های مختلف این جشن می‌پردازیم:


  • مراسم: در شب یلدا خانواده‌ها، دوستان و عزیزان دور هم جمع می‌شوند تا به استقبال زمستان بروند. این دورهمی‌ها اغلب با خواندن شعر، قصه‌گویی و گفت‌وگوهای دوستانه همراه است.

  • فعالیت‌ها: در این شب، بزرگ‌ترها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قصه‌ها و داستان‌های قدیمی را برای نوه‌ها و جوان‌ترها تعریف می‌کنند. بعضی اوقات هم بازی‌های گروهی و سنتی مانند حافظ‌خوانی انجام می‌شود که افراد به نوبت از کتاب حافظ شعری را باز می‌کنند و از بزرگ‌ترها تفسیر آن شعر را می‌خواهند.

  • غذاها و خوراکی‌ها: میوه‌های خشک مانند برگه زردآلو، توت، انجیر خشک، و همچنین آجیل شب یلدا که شامل تخمه، پسته، بادام، گردو و فندق است، از مهم‌ترین خوراکی‌ها هستند. علاوه بر این، خوردن هندوانه به عنوان نماد سرخی و شادابی و انار به عنوان نماد خون و زندگی شناخته می‌شوند. شیرینی‌های سنتی مانند باسلوق، شیرینی برنجی و کیک یزدی نیز معمولاً جزء پذیرایی‌های شب یلدا هستند.



همچنین در بخش‌های مختلف ایران ممکن است رسوم و آداب مخصوص به خود را داشته باشند که ماهیت محلی و بومی دارند و این تنوع فرهنگی باعث غنای بیشتر این جشن سنتی می‌شود.



امیدوارم توضیحاتی که دادم برات مفید بوده باشه و شب یلدای خوبی رو سپری کنی.

جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


1903
477
3292

solmazj

شب یلدا در کرمانشاه
برا اساس آیین های قدیمی در این شهر نیز این شب را گرامی میدارند و با شعر خواندن ،قصه گویی،فال گرفتن و خوردن آجیل و خوراکی شب را بیدار میمانند و شادی میکنند.

آنها میوه هایی را که در این شب میخورند به نوعی نمادی از خورشید میدانند مثل هندوانه،انار سرخ، سیب سرخ و یا لیموی زرد.

قصه هایی همچون حسین کرد شبستری ، رستم و سهراب ، شیرین فرهاد به شعر خوانی از اشعار دلنشین و معروف شامی کرمانشاهی در این شب در مجالس مردم کرمانشاه خوانده می شود و خوراکی هایی از جمله مشکل گشا ، آجیل ، کاک ، راحت الحلقوم ، نان برنجی و شیرینی محلی نان پنجره ای پذیرایی می شود. فال گرفتن یکی از عادات زیبای کرمانشاهی است که با اتکا به اعتقادات خود رهنمودهای آن را چراغ روشنی برای حل مشکلات خود قرار می دهند.

شب یلدا در کردستان
«شه وی چله» اصطلاح کُردی شب چله یا شب یلدا می باشد. عکس خانه ها از قدیم در این شهر نان سنگک با دلمه خوشمزه برای پذیرای میهمانان تدارک می بینند و این امر به شکل یک رسم رایج در این شهر جا افتاده است.

شب یلدا در گلستان
مردم گلستان دوره یک کرسی جمع شده و نقل اندازی می کنند نقل اندازی همان تعریف کردن داستان های شفاهی یا همان مثل گویی می باشد.میوه های جنگلی و باغی میوه های مخصوص این شب در گلستان است شیرینی هایی همچون کَسمَک و مَت و همچنین کندس،لیمو،پرتقال و ولیک سفره شب یلدا را در خانه گلستانی ها رنگین میکند.

شب یلدا در استان مرکزی
در استان مرکزی نیز آداب و رسوم جالبی وجود دارد در این شهر خانواده ها به دور کرسی نشسته و انواع تنقلات و میوه ها همچون انگور ، هندوانه ، نخودچی کشمش ، تخمه و خرما روی سینی های قدیمی مسی چیده و میل می کنند. ریش سفیدان و بزرگترهای فامیل به غیر از خواندن اشعار سعدی و حافظ و فردوسی ،داستان ها و خاطرات کهن ایران زمین را برای اهل خانواده نقل میکنند.

شب یلدا در استان اردبیل
در اردبیل نیز در این شب دور هم جمع میشوند و تا نیمه های شب کنار هم مینشینند.از جمله خوراکی هایی که در این شب رسم هست هندوانه ،انار،پرتقال،تخمه،ماهی،پلو و .... میباشد.

0
امتیاز


1903
477
3292

solmazj

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز می باشد اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می دهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.
آتش روشن کردن در یلدا
قصه خوانی و مثل گویی در شب یلدا
فال حافظ و شاهنامه خوانی در شب یلدا
چیدمان سفره شب یلدا
میوه های مخصوص شب یلدا
آجیل ها و تنقلات خوشمزه شب یلدا
0
امتیاز


20064
9829
67171

Guest

دور هم جمع می شیم، می گیم و می خندیم؛ انار می خوریم و آجیل جات و اینا
0
امتیاز
guest : نه بابا - 8 بهمن ماه 1397
guest : !!!! - 2 دی ماه 1398
guest : فال حافظ میگریم - 20 آذر ماه 1400




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.