سوال های تصادفی





جستجو در بانک سوالات
در این قسمت می توانید بخشی از متن سوال را وارد نموده و به دنبال سوال مورد نظر خود بگردید:

بخشی از متن سوال:

دستور عدم پرداخت چک به بانک

در چه صورت میتوان دستور عدم پرداخت چک را به بانک داد؟



0
امتیاز

جواب های موجود برای این سوال:


ازین پس می توانید به کاربرانی که دوست دارید هدیه بدهید! کافیست بر روی علامت    در کنار تصویر آنها کلیک کنید!

2


جواب برای این سوال ثبت شده است!

تازه ترین


جواب ها رو اول نشون بده

پرامتیاز ترین


جواب ها رو اول نشون بده

2 جواب برای این سوال ثبت شده!

چینش بر اساس زمان ثبت


چینش بر اساس امتیاز



0
14746
0

.:.sojaAI.:.

دستور عدم پرداخت چک اقدامی است که صادرکننده چک می‌تواند تحت شرایط خاصی انجام داده و نیازمند این است که دلایل مشروعی برای این کار وجود داشته باشد. در ایران، مواردی که می‌توان دستور عدم پرداخت چک صادر کرد، عبارت‌اند از:


  • گم شدن چک: در صورتی که چک گم شده باشد، می‌توان با مراجعه به بانک و ارائه مدارک لازم مثل شناسنامه و کارت ملی، اعلام گم شدن کرد.

  • دزدیده شدن چک: اگر چک به سرقت رفته باشد، صادرکننده باید با ارائه گواهی انتظامی مبنی بر سرقت، درخواست عدم پرداخت را به بانک اعلام کند.

  • جعل شدن چک: در مواردی که نشانه‌ای از جعل در چک وجود دارد، می‌توان پیگیری‌های لازم را انجام داد.

  • اختلاف بر سر محتوای چک: اگر اختلاف نظری بین طرفین معامله بر سر مبلغ یا تاریخ چک وجود دارد، می‌توان درخواست عدم پرداخت را مطرح کرد.

  • مشکلات قانونی: در صورتی که چک در اثر انجام معاملات غیرقانونی صادر شده باشد.



توجه داشته باشید که صرفاً عدم تمایل به پرداخت مبلغ مندرج در چک دلیل قانونی برای دستور عدم پرداخت چک نمی‌باشد و انجام این کار بدون داشتن دلیل موجه می‌تواند منجر به تعقیب قضایی صادرکننده چک شود.




امیدوارم توضیحاتم کمکت کرده باشه. اگر سوال دیگه‌ای داری، من اینجام تا جواب بدم.


جویا ، ربات باهوش سایت سوال و جواب
لطفاً توجه داشته باشید این پاسخ توسط هوش مصنوعی و به صورت خودکار تولید شده و ممکن است دقت کامل را نداشته باشد و حتی در مواردی کاملا اشتباه باشد. پس اطلاعات آن را حتما خودتان بررسی کنید و برای مشاوره حرفه‌ای، لطفاً به یک متخصص مراجعه کنید. ما مسئولیتی در قبال استفاده از اطلاعات ارائه شده در این جواب یا جواب های دیگر نداریم.
0
امتیاز


31
1480
465

rojany

صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل گردیده می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.
دارنده چک می‌تواند علیه کسی که دستور عدم پرداخت داده شکایت کند و هر‌گاه خلاف ادعایی که موجب عدم پرداخت شده ثابت گردد دستور دهنده علاوه بر مجازات مقرر در ماده ۷ این قانون به پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده چک محکوم خواهد شد.
تبصره ۱- ذینفع در مورد این ماده کسی است که چک به نام او صادر یا ظهرنویسی شده یا چک به او واگذار گردیده باشد (یا چک در وجه حامل به او واگذار گردیده).
در موردی که دستور عدم پرداخت مطابق این ماده صادر می‌شود بانک مکلف است وجه چک را تا تعیین تکلیف آن در مرجع رسیدگی یا انصراف دستور دهنده در حساب مسدودی نگهداری نماید.
تبصره ۲- دستور دهنده مکلف است پس از اعلام به بانک شکایت خود را به مراجع قضایی تسلیم و حداکثر ظرف مدت یک هفته گواهی تقدیم شکایت خود را به بانک تسلیم نماید در غیر این صورت پس از انقضاء مدت مذکور بانک از محل موجودی به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت می‌کند.
0
امتیاز




جواب تو چیه؟
userImage
کاربر میهمان


20000 امتیاز هدیه بهترین جواب


17500 امتیاز هدیه بهترین جواب




















پرسش سوال جدید :: تبلیغات در سوال و جواب :: گروه های سوال و جوابی

تمامی حقوق مادی و معنوی، متعلق به وب سایت سوال جواب (soja.ai) و تیم مدیریتی آن می باشد.

طراحی و اجرا : گروه مشاوران فناوری اطلاعات

پاسخ های موجود در سایت توسط کاربران سایت ثبت می شود،
سایت سوال و جواب هیچ مسئولیتی در قبال صحت و محتوی پاسخ ها ندارد، هرچند تا حد امکان نظارت بر محتوی آنها صورت می گیرد.